07 Jun, 2008
Pilotii Aero Grand Prix, elita aviatiei in Statiunea Mamaia
Posted by: Cazare Constanta Mamaia In: Turism
Cerul statiunii Mamaia a fost invadat în ultimele zile de cei mai buni piloţi de acrobaţie aviatică din lume. Inimile turistilor şi constantenilor au fost cucerite de aşii aerului încă de la antrenamente, dar nebunia începe abia de astăzi. Şapte piloţi de top, cu tot atîtea avioane de înaltă performanţă, se întrec în weekend în cea mai spectaculoasă competiţie aviatică din lume, Aero Grand Prix, care are în premieră o etapă contînd pentru campionatul mondial al Flying Aces, găzduită de România, la Constanţa. Fiecare pilot încearcă să cîştige în cele două zile de concurs toate cele trei probe: cursa aviatică, dog-fight-ul şi acrobaţia. Fiecare dintre cele trei probe testează, pe rînd, abilităţile oamenilor aflaţi în spatele manşei. La cursa aviatică, singura din lume în care avioanele rulează în acelaşi timp, ca la Formula 1, se pilotează pe un circuit de doi kilometri, cu viteze foarte mari, dezvoltate la doar cîţiva metri deasupra apei. În dog-fight, piloţii se luptă între ei, în dueluri 1 vs 1, similare cu luptele aviatice din al doilea război mondial. În cea de-a treia probă, piloţii forţează atît limitele lor cît şi pe ale avioanelor, în acrobaţii spectaculoase care îi supun la forţe de 10 ori mai mari decît acceleraţia gravitaţională. Piloţii Aero GP au, fiecare, o rară capacitate de rezistenţă la extraordinara forţă G, dezvoltată în timpul zborului. Aceste forţe sînt greu suportate de corpul uman: sîngele pleacă din creier şi se duce în picioare; se pierd, pe rînd, capacitatea de a distinge culoarea, apoi vederea periferică, ajungîndu-se pînă la pierderea cunoştinţei. Piloţii Aero GP sînt printre puţinii oameni în stare să îşi testeze rezistenţa fizică şi mentală dincolo de limitele comune ale suportabilităţii.
Fanii sloveni sînt deja obişnuiţi cu pilotul lor naţional, Peter Podlunsek, care îşi lasă spectatorii cu gura căscată în timpul acrobaţiilor dificile. Peter domină, de ani la rînd, competiţiile internaţionale de gen. Slovenul şi-a concentrat zborul asupra acrobaţiei pe mai multe tipuri de aronave, singura lui problemă constînd în găsirea unui avion care să reziste la numărul mare de G pe care îl poate duce el… În concursul din acest an, Peter pilotează un Extra 300 S şi este gata să-şi apere trofeele competiţiei Aero GP! Provocator la bordul unui Suhoi 26 în zbor, englezul Andy Bickmore este, probabil, unul dintre cei mai experimentaţi piloţi care s-a găsit vreodată la manşa unui avion de acrobaţie rusesc. Multe spectacole aeronautice au avut ca punct de atracţie modul în care el uzează de forţa brută a acestui aparat robust de zbor. Andy a căpătat înţelegerea puterii motorului pe cînd era mecanic, apoi, ca manager al unei companii de automobile germane. Ambiţia sa de neegalat şi sprijinul logodnicei sale l-au adus în ingineria de aviaţie şi în domeniul zborurilor de încercare. Un alt competitor din Marea Britanie, Mark Jefferies, pilotînd un Extra 300, este o marcă înregistrată în sine. Mark este campionul naţional al momentului şi s-a plasat pe locul 8 în campionatul Internaţional de Zbor Acrobatic din 2007. Inegalabila sa precizie i-a adus reputaţia că este nebun… Miile sale de ore de zbor, nenumăratele certificări i-au permis să piloteze mai bine de 130 de tipuri diferite de aeronave. Acest pilot “versatil” zboară la Mamaia în 2008 la bordul unui Yak Uk. Unul dintre cei mai pitoreşti competitori din concursul de la Mamaia este Zoltan Veres, care pilotează în afara concursurilor un Boeing 737 pentru compania ungară Malev. Boeingul este însă doar “tir-ul” în care se relaxează între două zboruri acrobatice cu un Extra 300 – calul său de curse. Lui Zoltan nu îi sînt străine medaliile pentru zbor de acrobaţie în competiţiile internaţionale. Figura sa favorită este trecerea pe sub un pod, iar dependenţa de viteză îl face să se ia la întrecere cu orice se mişcă în aer sau pe sol. Cînd nu este la manşă şi se deplasează la sol, Zoltan îşi menţine nivelul ridicat al adrenalinei în spatele ghidonului uneia dintre motocicletele sale de mare viteză. Un alt pilot de elită, Richard “Smokey” Young, este deţinătorul titlului Rookie of the Year în Campionatele Naţionale ale SUA din 2003. Smokey este şi instructor de air combat, un expert în luptele dog-fight. Palmaresul lui l-a propulsat către demnitatea de preşedinte al Asociaţiei de Formula 1 Aero. La Aero GP, el vine cu toată experienţa sa: 25 de ani de zbor, 7.700 de ore de pilotare a peste 50 de modele de avioane, de la cele manufacturate, pînă la bombardiere B-52. Pilotul britanic Gerald Cooper coordonează activitatea afacerii sale de familie: supravegherea aeriană. Inginer şi pilot, are peste 5.000 de ore de zbor pe mai multe tipuri de aeronave, de la cele de transport, cu două motoare, pînă la cele de acrobaţie. Este acţionar al aerodromului Wickenby din Anglia şi a învăţat să zboare la 19 ani, începînd cariera în acrobaţie la 29 de ani, la bordul unui aparat Extra 230, acum zburînd un CAP232. Este campion al Marii Britanii la acrobaţie, nivelul standard şi intermediar. În 2003 s-a clasat al treilea la campionatul european, nivelul avansat, în 2004, pe locul 19 în lume, iar în 2007 s-a clasat al optulea în ierarhia mondială. Acum este şi instructor de acrobaţie.
Comentarii noi